LACKSKYDD

Varför behöver jag ett lackskydd?

Är du rädd om din bil så är det ett bra val att investera i en lackskyddsbehandling. De två största fördelarna är en blank lack som bevaras under lång tid och att bilen blir mycket lättare och roligare att tvätta. Du har säkert vaxat din bil nån gång, det här ger samma effekt men med den skillnaden att effekten håller sig länge, flera år om bilen sköts på rätt sätt.

Lackskydd av ny bil

Det finns bara fördelar med att skydda bilen direkt när den är ny.
Dels skyddas den nya lacken från början när ytan är så bra den kan vara och resultatet på skyddet blir oftast mycket bra eftersom lacken inte hunnit bli smutsig så skyddet fäster därför extra bra.

Vad är skillnaden på vårt lackskydd och de produkter du kan köpa på macken?

De produkter jag använder vid en lackskyddsbehandling är många och utprovade  i nordiska förhållanden och fungerar optimalt tillsammans för att ge ett långtidsverkande skydd. Underarbetet är mycket viktigt, precis som vid all ytbehandling. Jag uppskattar att mer än 70% av tiden ett lackskydd tar läggs på att få lacken så ren, blank och fettfri som det är möjligt, innan lackskyddet appliceras för att försegla ytan.
Dessutom är det viktigt att lokalerna är anpassade med rätt luftfuktighet och temperatur. Jag har satsat på en väl utbyggd maskinpark, allt från polermaskiner, belysning och billyftar är anpassade för att ge ett bra resultat.

Hur går ett lackskydd till?

Jag delar in ett lackskyddsjobb i 3 huvudsakliga steg:

1. Rengöring
2. Rekonditionering
3. Skydd

1. Rengöring
Bilen tvättas i flera steg med flera produkter anpassade för att skonsamt ta bort smuts i olika former. Tjära, insekter, flygrost( små bruna fläckar som syns tydligt på vita lacker) bromsdamm på fälgar m.m. Efter den så kallade avfettningen svampas bilen med ett skonsamt schampo, alla dörröppningar, fälgar grillar m.m. rengörs. Känns lacken fortfarande ojämn används en lera som tar bort ingrodd smuts. Bilen torkas sedan med en microfiberduk.

2. Rekonditionering
Känsliga lister och plastdetaljer skyddas med maskeringstejp. Är bilen tagen i trafik poleras alla lackerade ytor, Detta görs för att få ytan så ren som möjligt så lackskyddet får bra vidhäftning. Är bilen begagnad kan det bli aktuellt med en lackkorrigering som innebär en ofta tvåstegs polering för att ta bort repor och andra skador. Det finns 3 olika nivåer på polering beroende på skicket på lacken.
Efter detta tvättas hela karossen med medel för att ta bort rester av polermedel och lyfta smuts ur porerna i lacken. 

3. Skydd
Beroende av vilket lackskydd du väljer till din bil är det olika moment som görs men det gemensamma för alla lackskydd är att den nu helt rena och blanka lacken förseglas och ges ett långvarigt skydd som håller flera år. Bilen håller sig blank och blir mycket lätt att tvätta och hålla ren.

Vad kostar ett lackskydd?

Priserna för ett lackskydd är från 3495kr
Är bilen begagnad och kräver en lackkorrigering behöver jag se bilen innan jag lämnar ett fast pris.

Hur ofta behöver jag göra ett lackskydd?

​​​​​​​Ett lackskydd håller länge( flera år) och behöver inte göras om ofta, däremot behövs ett underhåll med jämna mellanrum och det sköter du lätt själv. När du gör ett lackskydd får du med ett "tvättkit" som innehåller ett speciellt schampo plus ett underhållsschampo som du använder var 5:e tvätt. Vill du hellre att jag sköter underhållet så går det naturligtvis också bra. 
Blir det däremot repor eller andra skador som behöver poleras bort så behöver lackskyddet göras om.
​​​​​​​
CeramiOne® -Keramiskt lackskydd

Tydlig effekt som gör tvätten kul
Lång hållbarhet
Powerlock -Polymer lackskydd